udgivet på
Globalnyt.dk
https://globalnyt.dk/content/kommentar-risiko-fylde-afrika-med-ny-gaeld
13 august 2017
Risiko for at fylde Afrika med ny gæld
Af: Karsten Riise
Afrika har et kæmpe behov for private investeringer. Mærsk og Danmarks største pensionskasser vil nu investere milliarder i Afrika. Men det er afgørende både for Danmark og Afrika, at dette sker indenfor stærke, politisk strukturerede rammer. Uden stærke politisk-økonomiske strukturer risikerer vi nye store fiaskoer i Afrika - som også vil ramme Danmark.
Det blev den 10 august 2017 bekendtgjort, at Mærsk sammen med flere pensionskasser, herunder PensionDanmark og PKA, starter et nyt milliard-fond Mærsk Capital, som skal have fokus på investering i infrastruktur i Afrika, hvor der nu (i modsætning til Danmark og den vestlige verden) er flere årtier med meget høj vækst.
Globalnyt.dk
https://globalnyt.dk/content/kommentar-risiko-fylde-afrika-med-ny-gaeld
13 august 2017
Risiko for at fylde Afrika med ny gæld
Af: Karsten Riise
Afrika har et kæmpe behov for private investeringer. Mærsk og Danmarks største pensionskasser vil nu investere milliarder i Afrika. Men det er afgørende både for Danmark og Afrika, at dette sker indenfor stærke, politisk strukturerede rammer. Uden stærke politisk-økonomiske strukturer risikerer vi nye store fiaskoer i Afrika - som også vil ramme Danmark.
Det blev den 10 august 2017 bekendtgjort, at Mærsk sammen med flere pensionskasser, herunder PensionDanmark og PKA, starter et nyt milliard-fond Mærsk Capital, som skal have fokus på investering i infrastruktur i Afrika, hvor der nu (i modsætning til Danmark og den vestlige verden) er flere årtier med meget høj vækst.
Læs også Ny Mærsk-fond vil investere milliarder i Afrika
Idéen om en stor fond, som kan investere i højvækstlande,
som ofte er fattige, men på vej op – er et koncept, som jeg har taget initiativ
til, netop overfor PensionDanmark, PKA, én af Mærsk’s tidligere finanschefer.
Samt i øvrigt stort set alle danske pensionskasser henover sommeren her i år.
Men det skal ske med en bred social bevidsthed.
For at mit initiativ kan blive en succes, og ikke en
kæmpe fiasko, så skal det virkelig gennemføres på rette vis. Der er nemlig en
række meget vigtige problemstillinger, man er nødt til at beagte, for at få
”danske” investeringer i Afrika til at virke optimalt til de modtagende
afrikanske vækst-landes fordel - og dermed også til langsigtet fordel for Danmark
selv, og for Europa.
Store problemer – skal løses politisk
Problemerne, der kan opstå med Mærsk Capital i Afrika
vedrører i første omgang:
1.
Gældsbyrdens
udvikling i dollars eller euro for de afrikanske vækstlande – dvs. risikoen for
IGEN at proppe fattige lande med ny gæld, som i årtier har holdt mange
Afrikanske lande nede
2.
Leverandør
og købspris af de påtænkte ”infrastruktur” investeringer – dvs. risikoen for at
fattige vækstlande i Afrika påduttes leveringer fra udbydere i tilfælde af at
disse (danske) udbydere er alt, alt for dyre på verdensmarkedet (dvs. i forhold
til især Kina). Afrika skal kun betale den lavest mulige pris, for dét, de
behøver.
3.
Hele det
politiske set-up og samarbejde omkring Afrika-investeringerne risikerer at
blive alt for svagt funderet omkring pensionskasserne og Mærsk Capital. Også
selv hvis det nye kapitalfond kundgør, at man skam vil ”samarbejde” om dette,
så er det ikke givet, at et sådant annonceret ”samarbejde” vil du til noget i
praksis.
Med denne type investeringsfond (som der er behov for)
skal der etableres en effektiv politisk samarbejds-struktur. Denne politiske
samarbejds-strukur skal omfatte (A) virksomhederne (her, danske), (B)
destinationslandenes regeringer (her, i Afrika) samt (C) regeringerne i
investerings-virksomhedernes egne oprindelseslande (her, Danmarks regering og
EU kommissionen). For at sikre, at et sådant privat-offentligt,
politisk-økonomisk samarbejde fungerer ordentligt, er det også vigtigt med
deltagelse af nogen udefra.
Politisk involvering er afgørende af flere årsager. De
fleste afrikanske lande har kun begrænsede mængder af økonomiske, juridiske og
andre kompetencer på højt internationalt niveau, til at ”matche” det niveau,
som én af verdens største koncerner kan stille op med.
Politisk samarbejde er på den anden side også nødvendigt,
fordi afrikanske lande kan udgøre meget mere ”fluktuerende” (usikkert)
virksomheds-miljø, hvor der også er behov for involvering af en politisk
struktur for Danmarks og danske pensions-opspareres egen skyld.
Politik kan ikke undgås i udviklings-business – så gør
det ordentligt
Politik kan slet ikke undgås i business med
udviklingslande. Uanset hvad man siger, og hvilken højre-venstre politisk
orientering man har, så vil stærk politisk indblanding foregå. Enten åbent
eller bag ”kulisserne”. I særdeleshed ved strategiske
infrastruktur-investeringer som for eksempel havne, hvor EU (og NATO)
naturligvis hellere ser, at et dansk firma driver havne-infrastruktur i Afrika
(hvor mineral-ressourcer afskibes), fremfor at kinesiske firmaer gør det. Lad
os derfor erkende og handle på behovet for en politisk-økonomisk
samarbejdsstruktur på regeringsplan, som ikke blot tjener Europa og NATO’s
interesser – men også afrikanernes.
Som nævnt er jeg ikke på forhånd imod pensionskasserne og
Mærsks initiativ i Afrika – tværtimod, jeg har initieret denne idé. Men der er
altså en lang række vigtige sociale, økonomiske og politiske problemstillinger
og forbehold, som skal løses.
Der er for eksempel en kæmpe forskel på hvilke typer af
”infrastruktur”, som Mærsk Capital ender med at investere i. Én ting er, hvad
Mærsk og pensionskasserne bekendtgør at de vil i dag, noget andet er, hvad de
rent faktisk kommer til at investere i, i morgen.
Hvis deres investeringer ender med mest at blive i
havne-anlæg, som Mærsk naturligvis har tænkt sig selv at drive og tjene penge
på i Afrika, så er problemet med afrikanske lån i US dollars (eller i euro),
måske ikke så stort, fordi internationale havne i Afrika kan tjene deres penge
i dollars – og derfor også kan tilbagebetale lån i dollars.
Men der er rigtig mange andre interessante og vigtige
forretningsområder end havne i Afrika. Disse andre investerings-typer i Afrika
kan på sigt give afrikanerne kæmpe fordele – men også ufattelige problemer,
hvis de ikke allerede nu håndteres politisk kompetent og bredt-fagligt
optimalt.
Grønne investeringer lyder godt – men ikke hvis det
medfører en gældsfælde for Afrika
Hvis Mærsk Capital f.eks. investerer omfattende i
vandforsyning eller vindmøller til millioner af fattige afrikanere, hvor det
enkelte lånebeløb til anlægget måske er begrænset, men hvor lånesummen i
dollars for tusindvis af anlæg med tiden kan summere sig til et kæmpe
milliardbeløb i dollars, så kan det blive enormt vanskeligt, eller næsten
umuligt, for disse fattige lande og deres beboere, der får vand og strøm, at
betale gæld og renter på et alt for stort dollar-milliardbeløb. Særlig ikke,
hvis deres afrikanske valuta synker.
Mærsk Capital kunne fremføre, at deres fond Afrika er
”alt for lille” til at kunne ”proppe” Afrika med gæld, selvom fondet fra start
har penge nok til at væsentligt at påvirke gælden for 1-2 af de fattigste
afrikanske lande eller fattige provinser. Men fondets officielle start-kapital
er fuldstændig ligegyldig. Det er almindeligt, at der allerede fra start ligger
tilsagn om flere kapitalforhøjelser, når først et fond er i gang – penge, som
fondets ledelse kan ”kalde” efter behov. Og investorerne bag et nyt fond enes
mange gange hurtigt om yderligere og langt større kapitalforhøjelser, når det
”kører”.
Europa og Danmark skal ikke risikere at afrikanske lande
går fallit og skaber en ny million-strøm af fattige flygtninge.
Det er virkelig kritisk for Danmark og Europa, at Afrika
i disse år bliver en succés. Afrikas økonomi vokser hurtigt – men det gør
befolkningerne også. Afrika og Europa står ved en krydsvej: Afrika kan blive en
langsigtet succés for alle, og det er nødvendigt, at der investeres stort i
Afrika på en politisk balanceret måde til profitabel fordel både for Afrika og
investorerne.
Det kræver en helt ny, hidtil uset type af stærk politisk
struktur omkring den nye Afrika-business. Læs bogen ”Confessions of An Economic
Hitman”, skrevet af en skyldbetynget person, hvis ”opgave” netop var bevidst at
proppe Afrika (og andre svage lande) med alt for meget gæld til vestlige
finansierings-firmaer – for at Vesten senere med en gælds-klemme kunne tvinge
de svage lande til at sælge deres ressourcer og infrastruktur for en slik.
I årtier var Afrikas vækst hindret af overforgældelse, og
Afrikas levestandard faldt i en lang periode efter at afrikanske lande
officielt blev ”frie” efter koloniherrerne. Dén historie må ikke gentage sig
igen. Snart har Afrika over 1 milliard indbyggere.
En ny gældskrise i Afrika vil ikke kun betyde statskriser
i skrøbelige afrikanske lande, men også hidtil usete millionstrømme af
økonomiske flygtninge. De strømme af afrikanere, der i dag krydser Middelhavet
(hvoraf mange dør), er ingenting, imod de strømme af afrikanske flygtninge, vi
risikerer, hvis vi nu fejler i Afrika.
Én ting vil være flotte moralske forsikringer, der vil
komme for at fremme image for et nyt stort fond. Noget andet er, hvad der rent
faktisk kommer til at ske. Derfor skal vi have en stærk og langsigtet ansvarlig
dansk-afrikansk-EU politisk struktur omkring de Afrika-investeringer, som
bliver foretaget af stærke investorer som Mærsk Capital, Pension Danmark, PKA
og Lægernes Pensionskasse.
En politisk struktur er ikke kun vigtig for Danmark og
Afrika. Det er også afgørende for Mærsk og pensions-opsparerne: For uden en
stærk politisk struktur med alle berørte regeringer kan danske investorer tabe
milliarder i Afrika – og få millioner af flygtninge i stedet.
Karsten Riise
Partner & Editor
CHANGE NEWS &
CHANGE MANAGEMENT